Senki ne utazzon Szíriába! – figyelmeztet a magyar hatóság. Érthető: a háború, a kritikus közbiztonság, a sorozatos emberrablások rendkívüli veszélyt jelentenek.
Ám ha valaki jószolgálati küldetésre szánja el magát, nem lehet előtte akadály. Kiss-Rigó László püspök útnak indult, mert feladata volt: eljuttatni az egyházmegye híveinek adományát – és a szolidaritás-üzenetet – a rászorulóknak a háború sújtotta országba.
Két évezrede él Szíriában egy hitét és hagyományait szilárdan őrző keresztény közösség. Igaz, lélekszámuk már egy ideje csökkenést mutatott, de a háború előtt békében megvoltak más felekezetekkel. Azóta viszont – ahogy a térségben másutt is – mind több atrocitás éri őket, a fanatikus iszlamisták esküdt ellenségként tekintenek rájuk. Az emberáldozatot elszenvedő, veszélyeztetett közösség próbál túlélni. A mindennapjaikról kaphatott képet a szegedi főpásztor – két kiváló Szíria-szakértő segítségével: a geopolitikában tökéletesen jártas diplomatát, és az országot szintúgy jól ismerő, ott rendszeresen kutató régészt kérte föl útitársul.
A kezdetet egy eszmecsere jelentette. Kiss-Rigó László egyszer a szír válságról beszélgetett a „Pázmányos” egyetemi tanszékvezetővel, Major Balázzsal. A történész-régész, a Szíriában sikeres ásatásokat folytató magyar csapat vezetője a püspök figyelmét a tengervidéken élő keresztényekre hívta fel: az a közösség áldozatos humanitárius munkát végez a hitbéli társak és más vallású rászorulók körében is. Ekkor született meg a gondolat. A püspök a szír keresztény közösség számára gyűjtést hirdetett egyházmegyéjében. – Megdöbbentő volt – nyilatkozta később –, hogy felhívása után alig két hét alatt 11 millió forint gyűlt össze! A pénzt át akarta utaltatni, ám akkor a szír közösség vezetői arra kérték, hogy személyesen adja át, hiszen a jelenléte, a testvéri együttérzés kifejezése még a pénznél is többet jelent számukra…
Így indultak útnak a szeretetkövetek: a főpásztor, a régész, és egy rutinos diplomata, Budai János rendkívüli és meghatalmazott nagykövet. Róla csak a Jóisten tudja, hogy mikor térhet vissza az állomáshelyére. Amikor ugyanis a Damaszkuszban akkreditált diplomaták munkáját a körülmények lehetetlenné tették, a minisztérium a magyar nagykövetség tevékenységét – hasonlóan más országok gyakorlatához – 2012-ben átmenetileg felfüggesztette. Ám a nagykövet azóta is figyelemmel kíséri a szír helyzetet, és amikor csak teheti, nem hivatalos úton, magánemberként visszajár. A keresztényi segítség, az együttérzés a személyes küldetése.
– Megrendítően szép élmény volt ez az út – mondja –, ismét sok közvetlen tapasztalatot szereztem. Felemelő és megrázó pillanatokban volt részünk. Ami ezúttal is feltűnt: a szír emberek rendkívül fáradtak. Kimerültek, elegük van a háborúból. Az, hogy a szenvedést, a harcok következményeit valaki „élőben” láthatja, arra figyelmezteti őt, hogy mekkora értéke van a békének, a biztonságnak. A legszomorúbb azt tudni, hogy a gyerekekre, egész generációkra milyen hatással lesz ez a társadalmi kataklizma. A háború morális és pszichikai nyomása a legvédtelenebbeket, a gyerekeket és az asszonyokat sújtja leginkább. A szír embereknek, akik nap mint nap nélkülöznek, sokat jelentett az, hogy Magyarország a maga korlátozott lehetőségeivel is próbál segíteni. Vallási értelemben egy másik pólushoz tartozunk, de annál inkább értékelték ezt a nemes gesztust. Meghatottan fogadták, hogy a magyar hívők gondolnak a távolban élő szenvedőkre.
Kiss-Rigó László az út tapasztalatairól szólva elmondta: az ázsiai országban a több millió belső menekült minden csapás ellenére ragaszkodik szülőföldjéhez. A keresztény vezetők is arra biztatják híveiket, hogy tartsanak ki. Azokkal ellenétben, akik az országot elhagyják, a hűségesek vállalják a nehezét. Az ő helyzetük rendkívül kritikus: a Libanonban, Jordániában működő nemzetközi segélyszervezetnek igyekeznek istápolni az oda menekülőket, de a hazájukban maradt otthontalanok, az árvák, özvegyek, öregek jórészt csak magukra számíthatnak a bajban. Ennek ellenére – így tapasztalta a püspök, a nagykövet és a régész is – sokakban nő a dac, hogy otthon próbálja védeni házát, hazáját.
A harcoktól megkímélt térségekben a testvériség szép példái jelennek meg: a háborús területről menekülőkkel megosztják otthonukat és csekélyke javaikat, miközben maguk is csak kínlódnak a pénzromlás, a drágaság, a munkanélküliség miatt, és az élelemhiánytól a gyakori áramkimaradásig számos dolog nehezíti az életüket.
Kiss-Rigó László több közösségvezetővel folytatott megbeszélést az országot sújtó konfliktusról, a humanitárius helyzetről, a segítség lehetőségeiről – így Ahmed Bahreddín al-Hasszún szíriai főmuftival, a szunnita közösség vallási vezetőjével, Afram al-Malúlival, a szíriai ortodox keresztény egyház vikáriusával, Samuel Rizkkel, az ENSZ fejlesztési programjának szíriai igazgatójával és Mario Zenari vatikáni nunciussal. Meglátogatta Kharab Maqiyya település maronita közösségét, és személyesen adta át egyházmegyéje híveinek adományát. A maroniták hat éve templomépítésbe fogtak, a végső munkák előtt azonban elfogyott a pénz. A szegedi főpásztor e dologban nem tehetett elhamarkodott ígéretet, de azonnal megfogalmazódott benne, hogy idehaza keresni fogja a segítség módját. Elhatározta azt is, megvizsgálja, hogy miként tudja az egyházmegye kibővíteni az ösztöndíjprogramját, amellyel évek óta segíti a hátrányos régiókból, így Szíriából is a szegedi egyetemre érkező diákokat. Mert – mint mondta – fontos a templomépítés, de legalább annyira fontos a szakemberpótlás a sebesültek tömegét ellátó, és közben orvoshiánnyal küzdő kórházakban. Ilyen feladat a tanult fők gyarapítása, hisz egyszer majd az ő vezetésükkel fogják tudni felépíteni a romba döntött országot.
Túlélésösztön: ezt példázza az az értékmentő régészeti munka is, amit Major Balázs vezetésével a magyar kutatók folytatnak Szíriában, vagy épp a maronita keresztény egyetemmel együttműködve Libanonban, és a kopt egyház felkérésére Egyiptomban. Tudásexport ez egyfelől, szellemi hídépítés másfelől nézvést. És azt is sugallja, hogy válságidőkben is gyakorolható a kultúrmisszió. Major doktor még gyerekként került ismeretségbe a Közel-Kelet kultúrájával, amikor orvos szüleivel Líbiába tarthatott, akik ott gyógyítottak. Az arab világ egykori és mai valósága – ahogy mondja – ég és föld. 2011 előtt megismert egy békés, jóravaló Szíriát rengeteg tehetséggel, az utcákon sok gyerekkel és mosolygós emberekkel, akik otthon képzelték el a jövőjüket; ma pedig lát egy szomorú világot, amelyben az infrastruktúra elpusztítása mellett még nagyobb tragédia a lelkekben végbement pusztítás. Volt egy ország, ahol a más-más etnikai, ideológiai, vallási csoportok békében éltek egymás mellett, s ez ma már csak nyomokban van meg. De éppen ez a mostani tapasztalat erősítette meg őt és útitársait abban, hogy mindent nem sikerült lerombolni, a bizalmat újjá lehet építeni. Ehhez járult hozzá a püspöki látogatás – nem is elsősorban a nagylelkű adománnyal, hanem annak kifejezésével, hogy vannak, akik nem feledkeznek meg róluk.
Kiss-Rigó László hazaérkezése után úgy nyilatkozott: a szíriai keresztények legfőbb kérése, hogy tudjon róluk a világ; ez segítheti őket, hogy megmaradhassanak hitük békéjében, otthon, a hazájukban. A mostani jószolgálati út eredménye éppen ez – a hírverés. Ám az sem közömbös, hogy a dél-alföldi katolikus közösség adománya hány rászorulón segíthet! Nem beszélve az együttérzés életerőt adó üzenetéről…