2024. április 24., szerda
FONTOS

Szent Gellért Fesztivál 2018 Klasszikus léptékkel

Mozart c-moll miséje a székesegyházban
Szeptember 21. és október 1. között tizenegyedik alkalommal zajlott le a Szeged-Csanádi Egyházmegye immár hagyományos őszi komolyzenei eseménysorozata. Ahogyan a fesztivál megálmodói annak idején körvonalazták: szándékuk az volt, hogy a nyári zenei események és a koncerttermi hangversenyélet közötti holtidőben nívós zenei rendezvényeket kínáljanak a székesegyházban és környezetében, kitekintéssel az euró­pai zenei élet irányaira.

A Szent Gellért Fesztivál alapját az a hitvallás adja, mely szerint az egyháznak nem csupán az igehirdetés terén, de a kultúra más területein is küldetése van a lelkek nemesítésére. Mi lenne márpedig alkalmasabb a lelki föl­emelkedés elősegítésére, a kölcsönös megértés légkörének erősítésére, mint az emberiség nemzetek és nyelvi korlátok fölötti közös kulturális kincse, a muzsika? A fesztivál emellett két további szempontot is meghatározónak tartott műsorstruktúrájának kialakítása során. A zeneművészet egyetemességének, idő fölöttiségének jegyében együtt szerepelnek a kínálatban a reneszánsz óta született veretes alkotások és a kortárs komponisták művei.

A fesztivál lényeges missziója, hogy bemutatkozási lehetőséget kínáljon ifjú zeneművészek számára. E törekvés az idei fesztivált megindító két hangversenyen máris meghatározó szerepet játszott. A Dóm Látogató­központ terében a Szegedi Tudo­mány­­egyetem Zeneművészeti Kara, illetve a Vántus István Zeneművészeti Szakközépiskola művésztanárait is a fellépők sorában üdvözölhettük. Szeptember 21-én a kiváló szegedi fuvolavirtuóz és művésztanár, Varga Laura és a Hubay-féle hegedűiskola életben tartásáról nevezetes, Liszt- és Erkel-díjas hegedű­művész, Szecsődi Ferenc szólóját élvezhettük Szokody Anikó és Benedekfi István zongoraművészek közreműködésével. Szokásukhoz híven mindkét szólista valódi bravúrdarabokkal lépett közönség elé: a fuvolaművésznő Jules Mouqet, George Enescu, Tóth Péter és Pablo de Sarasate, a hegedű­művész Hubay Jenő virtuóz szerzeményeit csillogtatta föl.

A szombat esti kamarakoncerten két kiváló szegedi operaénekes, Horák Renáta és Szélpál Szilveszter válogatott a romantikus dal- és ária­irodalomból Puccinitól Verdiig és Csajkovszkijtól Dvořakig, a kis hárfavirtuóz, Szauer Bianka közreműködésével.

A fesztivál szimfonikus zenekari sorozata ebben az évben folytatta útját a bécsi klasszika végeláthatatlan rengetegébe. Az eddigi Beethoven-sorozatot ezúttal a nagy bécsi triász két másik óriásának, Joseph Haydnnak és Wolfgang Amadeus Mozartnak a szerzeményeivel folytatta a művészeti vezető, Robert Christian Bachmann és Yoon Kuk Lee, méghozzá ritkán fölcsendülő különlegességekkel kedveskedve a hallgatóságnak a klasszikus alaprepertoár népszerű darabjai mellé. Így hangozhatott föl a Szent Gellért Akadémia zenekarának és szólistáinak, továbbá a Brnói Filharmonikus Zenekar Kórusának elő­adá­sában Mozart hegedű- és brácsaszólóra szerzett, bámulatos Simfonia concertantéja mellett az ugyancsak kuriózum számba menő, fiatalkori kantáta, a Davidde penitente több részlete, Haydn nagy apparátusra komponált B-dúr Sinfonia concertantéja és Tele­mann két kürtre és zenekarra komponált versenyműve. A bécsi klasszikus válogatás legnagyobb szabású vállalkozása Mozart c-moll miséjének háromszori megszólaltatása volt.

A ritka ízléssel összeállított műsor méltán kapott lehetőséget arra, hogy előadói három ízben is megszólaltathassák: szeptember 27-én a budavári Mátyás-templomban, 29-én pedig a szlovákiai lednicei kastélyban, e két vendégfellépéssel is szélesítve a Szeged-Csanádi Egyházmegye nagyszabású zenei kezdeményezésének hallgatói körét. Ugyancsak az aranykori Bécset keltették életre a Salzburgi Mozarteum énekes szólistái, Wendy Krikken, Mariya Taniguchi, Maria Hegele, Aleksander Rewinski és Felix Mischitz, akik Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Richard Wagner, Gustav Mahler, Hans Pfitzner és Richard Strauss műveit szólaltatták meg Shun Oi zongorakíséretével.

A fesztiválon ezúttal sem maradhatott el a két zenerajongó szegedi professzor, Párducz Árpád és Janka Zoltán lebilincselő előadása a zene és az idegtudományok határterületeiről. Október 1-jén, a Yehudi Menuhin által megálmodott Zenei Világnapon a Filharmónia Magyarország orgona­bérletének újabb hangversenye tette föl a koronát a fesztiválra: a szegedi dóm Angster-orgonáján Szamosi Szabolcs orgonaművész muzsikált, aki az orgonamuzsika közönségének szélesítésére tett ígéretét valóra váltva újabb népszerű művészt nyert meg partneréül, ezúttal a népzene világából: Pál István Szalonna népi hegedűművésszel szerezve emlékezetes perceket a fesztivál közönségének.

A fesztivál ezúttal sem feledkezett meg a társadalmi felelősségvállalásról: szeptember 30-án a Szegedi Nemzeti Színház adott otthont annak a nagyszabású jótékonysági gálának, amelyen Miklósa Erika, Érdi Tamás, Szarka Tamás és Horváth István lépett színpadra a Gyüdi Sándor vezényelte Szegedi Szimfonikus Zenekar társaságában, és amelynek bevétele a koraszülött-mentés ügyét szolgálja a Korán Érkeztem Alapítvány révén.

Nézze meg ezt is:

Kulturális mozaik

  Kiállítás-panoráma a Magyar Kultúra Napján Két kiváló fotóművész tárlata indította a kulturális újesztendőt. A szegedi Somogyi-könyvtárban Schmidt …