2020. október 27., kedd
FONTOS

Élen a Pedagógiai Kar a digitális eszközök használatában

A digitális eszközök iskolai felhasználásáról a pedagógusnak kell döntenie

Komoly kihívást jelentett tanár és diák számára is a koronavírus-helyzet miatti átállás a digitális oktatásra a köz- és felsőoktatási intézményekben. Nem volt ez másképpen a Gál Ferenc Egyetem Szarvasi Pedagógiai Karán és gyakorlóintézményében sem, ennek ellenére a nehézségekkel nemcsak sikeresen megküzdöttek, hanem igyekeznek más képzőhelyeknek is példát mutatni a digitális eszközök használatában.

Váratlanul, de nem készületlenül érte a digitális oktatás szinte azonnali bevezetése a Gál Ferenc Egyetem pedagógusképző karát és gyakorlóiskoláját – derült ki azon az online kerekasztal-beszélgetésen, amelyen a Digitális Iskola Program tapasztalatairól beszélgettek a Vodafone Magyarország Alapítvány szervezésében.

A Gál Ferenc Egyetemet Bíró Gyula, az intézmény képzésfejlesztési igazgatója képviselte, aki el is árulta a „titkukat”: több éve nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy mind a pedagógushallgatók a legkorszerűbb képzést kapják, mind a közoktatásban tanuló diákok a legújabb, információs-kommunikációs technológiákat alkalmazó pedagógusoktól, tanár-, tanítójelöltektől tanulhassanak. A felelősségük hatalmas: a Szeged-Csanádi Egyházmegye több mint tízezer diákot és háromezer pedagógust lát el, és ezen felül az állami intézményekben dolgozó tanárkollégáknak is szerveznek továbbképzéseket, hospitálásokat.

A hátrányos helyzetű családok számára nagy segítséget jelentett, hogy mintegy hatszáz táblagépet tudtak a rászorulóknak átadni, a Gál Ferenc Egyetem Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Óvodában pedig már 2015-ben minden diák tabletet kapott. Egy olyan digitális környezetet sikerült kiépíteni a tantermekben, amelynek köszönhetően valóban felkészült pedagógusjelöltek kaphatják meg a diplomájukat. Az együttműködés részeként a hallgatók megismerhetik a legújabb digitális eszközöket, technológiákat, hiszen a Pedagógiai Kar nem kullogni szeretne e téren, hanem élen járni és példát mutatni. – A kurzusnak köszönhetően a pedagógusképzésben elsők lehetünk azok között, akik egy piaci szereplővel összehangoltan egy korszerű, valós tapasztalatokon alapuló képzési tartalmat tudnak megvalósítani – hangsúlyozta a képzési igazgató.

Ennek részeként – természetesen egy online megtartott kurzus kereteiben – Éder Márta digitális pedagógiaszakértő segítette hasznos ötletekkel, gyakorlatban bevált módszertani elemekkel a hallgatókat. A főállásban tanítónőként dolgozó oktató dicsérte a szarvasi egyetemisták lelkesedését, akik a nyolchetes tanítási gyakorlat után már maguk is rendelkeztek tapasztalatokkal, hoztak saját ötleteket – nemcsak tanította őket, hanem tanult is tőlük. Leszögezte, a tablet, az okostábla csupán eszközök, arról a pedagógusnak kell döntenie, hogy mire használja. Mindezekről, valamint arról, hogy diákok, szülők, pedagógusok hogyan élték meg a járvány miatti korlátozásokat, hamarosan egy tanulmánykötetben is olvashat a szakma – bizonyítva, hogy az egyetemen még járvány idején sem felejtik el a tudományos célokat. Éder Márta gondolataira rímelt az egyik egyetem kutatási eredménye is: a felkészült, hivatástudattal bíró tanár igazi motiváló erőt ad ilyen helyzetben.

Azért, hogy a pedagógus szabadon kibontakozhasson, a szarvasi intézmény hamarosan egy digitális tanteremmel is bővülni fog, amelynek eszközeit az általános iskolások és a kar hallgatói is igénybe vehetik. Hosszabb távon céljuk, hogy az egyházmegye területén optimális oktatási környezetet biztosítsanak mindenki számára.

Nézze meg ezt is:

Kulturális mozaik

Kamarazene a csillagok alatt Csatlakozva a Filharmónia új nyáresti sorozatához, az egyházmegye széképülete, a szegedi …