2021. október 26., kedd
FONTOS

Tanyasi népiskolából az operavilág csúcsára

Koncert után a Pesti Vigadóban férjével, Muskát András operaénekesse

Két birodalom királynője

Tokody Ilona mintha az általa megtestesített operaszerepek éthoszát képviselné a mindennapokban is: Liú hűségét, Micaela odaadását, Mimi és Traviata tragikumát, a Végzet Leonórájának áldozatiságát, Aida és Melinda kiszolgáltatottságát – de Tosca tántoríthatatlan tartása és Nedda lobogó ösztönössége is a vérében van. Ami pedig a hűséget illeti: kivételes dolog, hogy egy magyar művész úgy jutott el az operavilág csúcsaira, hogy közben mindvégig operaházi tag maradt.

➜ Nem tudom, helyesen döntöttem-e. Megesett, hogy rendkívüli partnerekkel közös föllépésre kellett nemet mondanom, mert itthon Bohéméletet énekeltem. Ám előnyei is voltak a ragaszkodásomnak: az Operaház élén álló igazgatók, karmesterek és rendezők – Mihály András, Mikó András, Lukács Ervin és a többiek – roppant tudatosan irányították a pályámat. Hajszálpontosan tudták, mikor mivel terhelhető egy énekes és mi az, ami pillanatnyi sikert hozna talán, de egy életre tönkretenné a hangomat. Nem irigylem a mai pályakezdőket: egy szál egymagadnak kell meghódítanod ezt a roppant kemény és kíméletlen világot. Ha elkopsz, el is felejtenek. Van száz más.

➜ Hűség, kitartó munka, szeretet – útra bocsátó otthonod, a tápé-kutasi tanyasi népiskola erkölcsi tanítása címszavakban?

➜ Amikor napirendre került a pályaválasztás, imádott nagymamám csapott az asztalra, mondván: hagyják csak, hadd csinálja a kis Ila azt, ami a szíve vágya. Ösztönösen megérezte, hogy ami neki a föld, az nekem az éneklés: szenvedély, hivatás, küldetés. Sohasem tudom meghálálni neki, éppúgy, ahogyan drága szüleimnek sem. De amikor kezembe kerülnek a képek, amelyeken Édesanyám Károly spanyol királlyal vált szót, vagy ha eszembe jut, hogyan lesték a bécsi Staatsoper öltöztetői fejkendős Nagymamámat az egyik páholyban, hogyan próbált Édesapán latinul szót érteni Carrerasszal – olyankor azt érzem, valamicskét sikerült visszaadnom mindabból a szeretetből és áldozatból, amellyel utamra bocsátottak. Betegsége miatt már nem lehetett ott, de Édesapám élete egyik legnagyobb öröme volt, amikor kedvenc Pavarottijával énekelhettem a Buenos Aires-i Bohéméletben.

➜ Ez az előadás teljesítette ki az operatörténeti kuriozitást: Tokody Ilona a világ egyetlen szopránja, aki mindhárom „nagy tenor” oldalán énekelhette Mimit.

➜ Bármilyen elfoglalt is, Plácido mindig szerét ejti, hogy jelét adja ragaszkodásának. „Ilona a legjobb Desdemonám” – szokta mondani. José pedig nemrégiben egészen rendhagyó módon adott hangot örök barátságának. Amikor szóltak neki, hogy itt van Tokody Ilona, közölte, hogy nincs Tokody Ilona nevű barátja. Mivel – tette hozzá a meghökkent hallgatóság nagy derültségére – csak Tokody Ilona nevű testvére van.

➜ December 25-én Tosti-est az Operaház Eiffel csarnokában Muskát Andrással. Hiányzik az Ybl-palota színpada?

➜ A mai operajátszásban nem annyira vágyom részt venni. Kinek volna kedve lila csótánytaposóban játszani Mimit a Nádasdy-féle rendezés után? Komoly konfliktusom támadt a legutóbbi Végzet rendezőjével. Egész egyszerűen nem értette, hogy Verdi ellenében instruál. És hol vannak a nagy karmesterek? Vásáry Tamás, Ács János, Eugene Kohn, Kovács János egy tradíció utolsó avatott képviselői. A dalirodalom szó szerint is külön birodalom. Nem minden operaénekes meri vállalni azt a fajta intimitást. Remélem, hogy a Jóisten mellém szegődik majd: az utóbbi hónapok sok-sok lelki megpróbáltatása miatt néha úgy érzem, elveszítettem a lelkem. Márpedig az énekes hangja – ahogyan Giuseppe Giaccomini mondta – maga a lélek.

Nézze meg ezt is:

Bálint Sándor néprajzi látásmódja

  Teremtett világ és kultúra egysége Bálint Sándor a vallási kultúra első komoly hazai kutatója volt. Ennek …