2024. május 6., hétfő
FONTOS

A Szent Gellért Fesztivál a zene és a tehetség ünnepe

Yoon Kuk Lee vezényel a 2023-as fesztivál zenekari koncertjén

A Szent Gellért Fesztivál művészeti vezetőjét, Yoon Kuk Lee-t az évről évre visszatérő fesztivál idei tematikájáról és a meghívott művészek kiválasztási módjáról kérdeztük.

➜ Mik voltak a 2023-as Szent Gellért Fesztivál fő tematikai és stilisztikai alapelvei?

➜ A Szent Gellért Fesztivál célja, hogy egyedi zenei élményt nyújtson a közönségnek. Arra törekedtünk, hogy minden zeneművet úgy adjanak elő, mint egy világpremieren.

➜ Milyen szempontok alapján válogatta ki azokat a szólistákat, akiket meghívott a fesztiválra? Honnan ismerte az idei választottakat?

➜ Nem egyszerű feladat kiválasztani azokat a művészeket, akiket meghívunk a fesztiválra, hiszen rengeteg ismert és feltörekvő szólista van Magyarországon és a világon. A fesztivál igazgatójaként mindenesetre örülök annak, hogy ilyen széles körből válogathatunk.

Ami az ismert szólistákat illeti: elsősorban YouTube-videók alapján válogatok. Fontos, hogy az előadóban legyen erő és tűz, és hogy kellő inspirációval rendelkezzen. Sokan elvesztik ez utóbbit, és rutinszerűvé válnak. Általában egy konkrét versenymű van a fejemben, és ahhoz keresem az ideális szólistát vagy szólistákat.

Ami pedig a tehetséges fiatalokat illeti: mindegy, hogy egy karmester vagy zenetudós mutatta be őket nekem, vagy magam találtam rájuk a YouTube-on, fontosnak tartom, hogy legalább egyszer élőben is halljam őket, ellássam őket néhány tanáccsal, hogy lássam, mennyire rugalmasak. Csak ezután hozom meg a végső döntést.

➜ A programban egyaránt szerepeltek világhírű és pályakezdő magyar művészek. Mennyire követi az ő munkásságukat, van, aki visszatérő vendég?

➜ Így igaz. Ügyelünk arra, hogy egyensúlyban legyenek a széles körben ismert magyar művészek és a feltörekvő ifjú zenészek. Nem pusztán figyelem utóbbiakat, de sok esetben vezetem, tanítom is őket. Egy példa: 2020-ban fedeztem fel Balázs-Piri Somát, egy kiváló fiatal zongoristát Szegedről. Meg is hívtuk egy közös előadásra Boros Misivel. Az idei fesztiválon Mozart d-moll zongoraversenyét adta elő. 2022-ben én ajánlottam be őt be a salzburgi Mozarteumban, ahol 35 éven át tanítottam. Idén októberben kezdi meg a tanulmányait városomban, aminek azért is kifejezetten örülök, mert így közelről figyelhetem a fejlődési ívét. Ugyanakkor sok fiatal, aki ezen a fesztiválon debütált, végül nem tért vissza, hiszen minél több művésznek szeretném megadni a lehetőséget a szereplésre.

➜ A globalizáció korában létezik önálló magyar zenei iskola? A fesztivál vendégei megismerhetnek egy speciális magyar gondolkodást vagy metódust?

➜ Szerintem nem létezhet egyszerre a globalizáció és a magyar iskola. A 20. században még joggal beszéltünk német, francia vagy magyar zenei stílusról, de a 21. században olyan elsöprő erejű lett a globalizáció, hogy a helyi stílusok fokozatosan eltűntek.

➜ A fesztivált az egyház szervezi. Ön szerint mi a zene spirituális szerepe?

➜ Először is: az egyházi zene végtelenül gazdag. Joseph Haydn Krisztus utolsó hét szava a keresztfán című oratóriuma például, amely Jézus földi életének végtelen fájdalommal járó utolsó óráit mutatja be, nyilvánvalóan rendelkezik spirituális üzenettel.

Ugyanakkor rengeteg olyan nem szakrális alkotás is létezik, amely egy magasabb rendű valósággal ismerteti meg hallgatóit. Mozart egy Divertimentója olyan örömmel ajándékoz meg bennünket, amelyet a hétköznapi életben nem tudunk megtapasztalni. Azt is mondhatnánk, hogy Mozart magát az örömöt emeli egy magasabb dimenzióba. Bizonyára nem tudatosan tette ezt Mozart, de a spirituális élmény ettől még létrejön.

Nézze meg ezt is:

Kulturális mozaik

  Kiállítás-panoráma a Magyar Kultúra Napján Két kiváló fotóművész tárlata indította a kulturális újesztendőt. A szegedi Somogyi-könyvtárban Schmidt …